پوکمون گو راه حلی برای مقابله با چاقی و بیماریهای مزمن مرتبط با آن

25 ژوئیه 2016- میلیونها نفر در سراسر جهان بر روی گوشی تلفن همراه خود به بازی با نرم افزار Pokémon Goمی پردازند. در این بازی که یک بازی ویدیوئی درسبک واقعیت افزوده برای گوشی تلفن همراه است از اطلاعات منطقه ی جغرافیایی که فرد در آن قرار دارد و قابلیت های دوربین تلفن همراه او استفاده می شود تا هیولاهایی که پوکمون نامیده می شوند را روی صفحه ی نمایش گوشی فرد خلق کند به این ترتیب مکان جغرافیایی کاربر تبدیل به مکان بازی و رقابت با پوکمونها می شود. هدف در این بازی شکار پوکمونهای بیشتر برای افزایش قدرت کاربر است. برای پیدا کردن و شکار این هیولاها باید دوربین گوشی تلفن را فعال کرده و در دنیای واقعی راه بروید و بدنبال پوکمونها بگردید و با فرستادن گوی یا پوکبال به سمت آنها، آنها را شکار کنید و تخم مرغ هایی را هدیه  گرفته و در مراحل بازی پیش روی کنید .

حال گروهی از محققان پیشرو دیابت بر این باورند که شور و شوق بازی "پوکمون گو" یک راه حل نوآورانه برای مقابله با چاقی و بیماریهای مزمن مرتبط با آن است.

 دکتر تام یاتس از بخش رفتارهای کم تحرکی و سلامت مرکز دیابت دانشگاه Leicesterمی گوید: آمارهای اخیر نشان می دهد 5 میلیون نفر در انگلستان در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 که تا حد  زیادی به چاقی و عدم فعالیت بدنی مربوط است، قرار دارند، اگر چیزی بتواند مردم را از خانه  نشینی  و بی تحرکی نجات دهد می تواند یک راه حل نوآورانه برای مقابله با چاقی و دیابت نوع 2 باشد و بنظر می رسد این بازی چنین قابلیتی را دارد. پیاده روی بهترین و ارزان ترین ورزش است، آسان و قابل  دسترس می باشد و به داشتن  بدنی سالم  کمک می کند.

این برنامه برای اولین بار در امریکا، استرالیا  و نیوزیلند عرضه شد و در حال حاضر در انگلستان ، کانادا و ژاپن مورد استقبال  قرار گرفته است و نسبت به سایر برنامه ها و شبکه های اجتماعی با استقبال  بیشتری مواجه شده است.

 چاقی یکی از قویترین عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است و 80 تا 85 در صد از خطر کلی این بیماری به چاقی مربوط می شود. وزارت بهداشت به افراد بالغ داشتن زندگی فعال را با هدف حداقل  150 دقیقه (2.5  ساعت)  ورزش متوسط در هفته  توصیه می کند.

یکی از افرادیکه از این بازی فواید زیادی را کسب کرده است  Tom Booth است که 45 سال سن دارد وبه بیماری اضطراب حاد اجتماعی مبتلا می باشند که سبب می گردد او به ندرت خانه را ترک کند. او پس از دانلود این بازی توانست پس از سالها خانه را ترک کرده و چندین مایل پیاده روی کند، او می گوید: هنگامیکه به این بازی می پردازم  اصلاً احساس نمی کنم  که چه مسافتی را پیموده ام  و این کار به من کمک کرده است که ساعت های زیادی را درخارج از خانه به فعالیت  بدنی  بپردازم.

سال گذشته یافته های یک پژوهش در مرکز دیابت دانشگاه لستر اهمیت ایجاد وقفه در زمانهای طولانی نشستن  و بی تحرکی را به تصویر کشید.

 این تحقیق که توسط محققان دانشگاه لستر انجام گردید نشان داد که زنان می توانند با ایستادن یا راه رفتن منظم از ابتلا خود به دیابت نوع 2 جلوگیری کنند. نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetes Careمنتشر گردید. در این تحقیق پیشنهاد شده است که دوره های طولانی نشستن به طور منظم هر 30 دقیقه یکبار با 5 دقیقه جنبش متوسط منقطع گردد، این کار به طور قابل توجهی بر کاهش انسولین و قند خون تاثیر می گذارد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160725090154.htm